Tillverkare

Nyhetsbrev

Arkiv

Kortfattat

 

  • - Varor i lager levereras senast första vardag efter beställning
  • - Fast frakt 29 kr, fraktfritt över 500 kr
  • - Ångerrätt 14 dagar, köparen står för returfrakt.
  • - Öppet köp 30 dagar, gäller oöppnad vara *** JULETID = Öppet köp till 15.e januari eller 30 dagar om det är längre ***
  • - Fria byten till annan färg, storlek eller vara
  • - Betala med faktura, kontokredit, konto-/kreditkort, internetbank - inga avgifter
  • - Om varan har används i större omfattning än vad som är nödvändigt för att prova storlek till exempel, så förbehåller vi oss rätten till ett värdeminskningsavdrag

 

Allmänt

Hestbolaget har funnits sedan 2002 och har drivits i vår regi sedan 2008. Vi har som ambition att ha ett bra utbud av varor för islandshästryttare och till deras hästar. Ett signum är att hålla en extremt god servicenivå mot våra kunder, snabba leveranser och mycket bra villkor.

 

Förutom vår webshop så hittar du oss i vår lilla gårdsbutik samt på olika tävlingsplatser under säsong.

 

Vår adress är:

Hestbolaget

c/o Hreidur AB

Tvärhult 325 Lillängen

66391 Hammarö

 

Öppetider: tis, tors 17:00-21:00 fungerar oftast, men kontakta oss helst före

 

Telefon: 054-667171 (inte alltid vi kan svara)

Mail: kundservice@hestbolaget.se (säkraste kanalen att nå oss)

Organisationsnr: 559048-9570

 

På vår webbsida kan ni också chatta direkt med oss!

 

Beställningsinformation

När du har genomfört en beställning i vår webshop så kommer du att få en orderbekräftelse till den mailadress du angav i samband med beställningen. Där finns länk till detaljerad information kring vad du har beställt. Denna orderbekräftelse ska komma till dig kort efter att du lagt beställningen. Om det inte dyker upp så kan det bero på en felaktig mailadress, vänligen hör av dig i så fall. Likaså om du upptäcker något fel i orderbekräftelsen, fel varor eller fel adress t.ex.. Hör då också av dig så snart som möjligt så löser vi det hela.

Observera att genomförd beställning medför betalningsansvar!

 

Beställning utanför Sverige

Tyvärr kan vi för tillfället inte ta emot beställningar utanför Sverige direkt i vår webshop. Om du vill handla av oss så ber vi dig att kontakta oss direkt via mail så löser vi det efter bästa förmåga. Frakt utomlands motsvarar faktisk fraktkostnad, normalt ca 100 kr inom norden

 

Leveranstider

Beställning av lagervaror som läggs före kl 12:00 vardagar skickas samma dag. Beställningar efter 12:00 skickas dagen efter (hinner vi med samma dag så gör vi det, men inga garantier). Du ser på respektive vara hur många som finns i lager, eller om det är slut i lager. Har vi inte beställd vara i lager så återkommer vi i regel med information om förväntad leveranstid.

Vi skickar alla leveranser med Posten MyPack. Det är ett fullt spårbart leveranssätt, som säkerhet både för dig som kund och för oss som butik.

Vi tillämpar en fast frakt inom Sverige på för närvarande 29 kr. Vid beställningar över 500 kr är det fraktfritt. Frakten framgår alltid tydligt i varukorgen, inga mer kostnader tillkommer.

 

Priser

Alla priser i butiken är i SEK och inklusive moms. Priser kan ändras både upp och ner på kort varsel beroende på omständigheter som valutaförändring eller ändring av leverantörspriser. Pris vid lagd beställning gäller dock alltid, med undantag för felskrivningar, tekniska problem eller annat som kan ha lett till att ett orimligt lågt pris hamnat på en eller flera varor i vår webbutik.

 

Betalning

Vi använder oss av Klarnas nyaste betalningslösning, Klarna Checkout, som möjliggör flera olika betalsätt som 14 dagars faktura, kontokredit, delbetalning, konto-/kreditkort samt internetbank.

Vi har inga avgifter oavsett betalsätt. Väljer man delbetalning så kommer det att tillkomma aviavgift från klarna på 29 SEK samt eventuell ränta.

Klarna debiterar vid försenad betalning lagstadgad påminnelseavgift (för närvarande 60 kr) plus ev. dröjsmålsränta från förfallodagen. Vid faktura så måste köparen vara minst 18 år. Klarna kan eventuellt komma att ta en kreditupplysning på köparen.

Faktura skickas alltid från Klarna till den mailadress som du angav vid beställningen. Det finns även möjlighet att ladda ner faktura som PDF eller att beställa den per post. Med i paketet skickas en följesedel från oss.

Klarna har en bra sida för att hantera dina gjorda köp med dom: https://klarna.com/sv/mina-sidor Där kan du se status på fakturan och flytta fram förfallodatum själv!

Är du företagare eller bor utanför Sverige så fungerar för närvarande inte Klarna. Kontakta oss så löser vi det exempelvis via PayPal.

Vi stöder även Swish, men kontakta oss först ifall du vill betala på det sättet.

 

Personuppgiftslagen (PUL)

Vi sparar enbart dina uppgifter för att kunna fullfölja din beställning och delar inte med oss denna information till andra parter. Vi följer personuppgiftslagen (PUL) från 1998. Vår betalningspartner Klarna sparar de uppgifter som de behöver för att fullfölja betalningsprocessen. Vi sparar hos oss inga uppgifter som kontokortsnummer eller liknande.

Vill du veta vad vi har för uppgifter om dig eller om du vill att vi ska ta bort dig från vårt register så är det bara att du kontaktar oss.

 

Ångerrätt

Vi följer den svenska konsumentlagstiftningen och tillämpar Konsumentverkets riktlinjer. Därmed följer vi Konsumentköplagen, Köplagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

En viktig del i denna lag är rätten att konsument kan ångra köp inom 14 dagar efter att du har mottagit varan. 

För att utnyttja din ångerrätt så använder du den retursedel och returfraktsedel som medföljer i din leverans. Konsumenten står för returfrakten och returen måste skickas till oss inom 14 dagar efter att du fått din leverans. Konsumenten får skicka varan till oss på valfritt sätt, men ansvarar för varan hela vägen tills vi har mottagit den. Därför rekommenderar vi att ni använder den bifogade returfraktsedeln, då är varan både spårbar och försäkrat hela vägen tillbaka.

Senast inom 14 dagar eftar att vi mottagit varan så ska vi återbetala pengar till dig.

Vid retur ska originalförpackning skickas med och alla handlingar som medföljt produkten ska bifogas. 

Du har rätt att prova varan även om du vill utnyttja din ångerrätt, men vi ser helst att du gör det med försiktighet. Gäller speciellt varor till häst, för att prova ett täcke kan du tex lägga ett lakan under. Sadel får provridas men med största försiktighet. Använd ett rent schabrak/vojlock under, stigläder under kåporna och var noga med att inte ha någora vassa detaljer på dina ridbyxor. Rid inte utomhus om det regnar eller snöar. Vi har i många fall möjlighet att skicka dig en provsadel innan köp istället, kontakta oss om det.

Enligt lagen så har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag från återbetalningen, om vi bedömer att returnerad vara inte längre är i nyskick.

Ångerrätt gäller ej specialbeställda varor just för dig, tex en specialbeställd sadel. Gäller inte heller underkläder eller livsmedel/godis.

 

Öppet köp

Vi har generösa villkor gällande öppet köp. Utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar, så har vi öppet köp på 30 dagar efter mottagande av vara. Öppet köp gäller endast varor i originalförpackning, oöppnade och oanvända (inte ens provade). Köparen står för returfrakten. Använd bifogad retursedel och returfraktsedel.

Särskilda villkor angående öppet köp kan gälla i samband med jul!

Vi förbehåller oss rätten att inte godkänna öppet köp om det visar sig att varan har använts/provats.

  

Reklamation

Vi står för returfrakten. Använd bifogad retursedel och returfraktsedel. Ange så noga som möjligt varför du reklamerar. Om du vill så kan du gärna kontakta oss per telefon och/eller mail också för närmare beskrivning.

Reklamation ska ske inom 6 månader räknat från inköpstillfället.

Vid reklamation kan du antingen få en ny vara tillbaka eller så får du samma vara fast reparerad. Detta kan vara olika beroende på leverantör. Om vi inte längre har varan i lager eller kan få den från leverantör så förbehåller vi oss rätten att istället betala tillbaka pengar motsvarande vad du köpte den för.

Vi accepterar Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

 

Bytesvillkor

Vi har generösa villkor vid byte av vara. Du använder bifogad retursedel och returfraktsedel. Byte skall ske inom 14 dagar efter att du har mottagit varan. Returfrakten står vi för.

Precis som vid ångerrätt så ska originalförpackning och eventuella varuhandlingar skickas med i returen.

Om vara som du vill byte har använts så den inte längre bedöms vara i nyskick, så kan vi begära att du ska betala för värdeminskning för att byte skall accepteras av oss.

Som byte räknas inte bara byte av storlek eller färg, det kan också vara att man vill ha en helt annan vara till samma pris, billigare eller dyrare.

Om vi inte har önskad vara i lager eller kan få den från leverantör så förbehåller vi oss rätten att istället betala tillbaka pengar motsvarande vad du köpte den för.

 

Ej uthämtade paket

Hämtar du ej ut dina varor och vi inte kommer överens om annat så förbehåller vi oss rätten att fakturera dig för våra kostnader och utlägg vad gäller frakt och kreditkostnader. Vi har för närvarande en fast summa för detta som är 250 kr.

Att inte hämta ut sitt paket är inte det samma som att man vill häva sitt köp. Enligt lag måste köparen först hämta ut paketet för att sedan nyttja ångerrätt, reklamation, byte eller retur.

 

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna websida samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte heller att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.

 

Force majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför vårt rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll, då detta skett utan vår vetskap.

Vi ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

 

Cookies

Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används.

Informationen i cookien är möjligt att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner.

Det går att ställa in sin webläsare så att den automatiskt nekar cookies.

Mer information får du på Post och Telestyrelsens hemsida.

För att hålla ordning på bl.a. inloggning och kundkorg används här cookies (sessioncookies) som lagras på besökarens dator.


Kundvagn  

Inga produkter

Frakt 0 kr
Totalt 0 kr

Gå till kassan